De twee meest gegeven ontwikkeltips tijdens een assessment

By Nicolien · september 24, 2018 · Posted in: Talent Scanner

Het mooiste van mijn werk als assessment psycholoog? Dat ik iedere keer weer aan tafel zit met mensen die beschikken over een unieke achtergrond en een specifieke combinatie van vaardigheden en aandachtspunten. De afgelopen 15 jaar waren dat kandidaten in functies van medewerker tot bestuurder, allen werkzaam in uiteenlopende branches. Door die diversiteit is mijn werk nooit lopende-band-werk geworden en blijft het schrijven van een assessmentrapport een uitdagende en interessante klus. “Wanneer komen iemands kwaliteiten het meest tot zijn recht? Wat zijn de momenten dat mensen doorschieten in bepaald gedrag en hoe kan je dit voorkomen? Welke ontwikkelpunten zijn essentieel om een functie goed uit te kunnen voeren?”

Door de jaren heen valt me wel op dat er twee ontwikkelpunten zijn die relatief vaker terugkomen. Vaardigheden die veel mensen nog niet onder de knie lijken te hebben, maar die wel in bijna iedere situatie goed van pas komen. Tijd om deze ontwikkeltips extra te belichten en zwart op wit te zetten. Bij dezen!

Ontwikkeltip 1: stel meer open vragen!

open vragen stellenDe ontwikkeltip die ik het meest geef tijdens assessments, is dat kandidaten meer open vragen mogen stellen. Opvallend vind ik dat mensen vaak echt wel bereid zijn om te luisteren, maar dat het minder vanzelfsprekend is om anderen actief uit te nodigen om te vertellen wat hen bezighoudt. Om te informeren naar hun verwachtingen, wensen en ideeën. “Wat vind jij belangrijk in deze situatie? Kan je wat vertellen over…..? Heb jij ideeën over….?” Dit zijn vragen die ik minder vaak voorbij hoor komen, terwijl de meerwaarde hiervan enorm is. Door open vragen te stellen krijg je een completer en duidelijker beeld van de situatie en de belangen van alle betrokken partijen. Op basis daarvan is het makkelijker om tot oplossingen te komen waar iedereen achter staat en mee geholpen is. Door open vragen te stellen zorg je ook direct voor meer verbinding met de mensen waarmee je in gesprek bent. Je toont interesse en benadrukt dat hun input van belang is. Een win-win situatie lijkt mij!

Ontwikkeltip 2: check veronderstellingen!

veronderstellingen toetsenAls tweede op mijn lijst van meest gegeven ontwikkeltips staat het toetsen van veronderstellingen. Het bijzondere van een assessment vind ik dat je na afloop van een gesprekssituatie of rollenspel de kans hebt om samen te reflecteren op iemands aanpak. Zo hoor je niet alleen wat de kandidaat zegt en hoe deze reageert, maar bespreek je ook wat er op dat moment door zijn hoofd gaat. In veel gevallen blijken mensen dan te reageren vanuit onjuiste veronderstellingen. Veronderstellingen die zij niet (hardop) gecheckt hebben, maar waar zij wel hun aanpak op baseren. Zo’n nabespreking levert daarmee erg veel inzichten op. Samen met de kandidaat bespreken we dan hoe je in het vervolg kunt vermijden om in diezelfde valkuil te stappen. Dit kan onder andere door je bewust te zijn van mogelijke veronderstellingen. Daarnaast helpen de volgende vragen om veronderstellingen te toetsen: “Klopt het dat…..? Als ik het goed begrijp….?” Door goed te checken of je veronderstellingen kloppen, kom je zoveel mogelijk op één lijn met je gesprekspartners.

Tot zover de tips die ik het meest gegeven heb de afgelopen jaren in een assessment. Ik ben benieuwd of jij deze twee ontwikkeltips ook herkent of dat er in jouw top-twee andere tips vaker naar voren komen! Laat je het me weten?

One Response to De twee meest gegeven ontwikkeltips tijdens een assessment

  1. Mijn tip is o.a. de benadering van de Chinese veldheer Sun Tzu 550 jr voor Chr
    Toepassing van zijn leefregels heeft mij veel gebracht en zijn stelling is:

    1. Als u uzelf niet goed kent en ook uw gesprekspartner niet wordt de confrontatie een mislukking.
    2. Als u uw gesprekspartner goed kent, maar uzelf niet, heeft u slechts 50% kans op het slagen van uw doelen.
    3. Als u uw uzelf en uw gesprekspartner goed kent, heeft u 85% kans uw doelen te realiseren.

    Realiseer je bovenstaande voorafgaande aan iedere confrontatie waar doelen gerealiseerd dienen te worden
    Actieplannen (coaching,advies en begeleiding) dienen daarop gericht te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *