Druk, druk, druk (en hoe dit anders kan)

By Nicolien · november 5, 2017 · Posted in: Sfeer van invloed

We hebben allemaal wel eens meer op ons bord dan we op dat moment aankunnen. Sommige mensen ‘hebben’ het echter altijd te druk. We zijn onze dataset ingedoken om te kijken of we hier een verklaring voor konden vinden. Wat maakt dat deze mensen tegen de klok werken? Ook geven we enkele tips hoe zij zichzelf meer tijd kunnen verschaffen.

Meer weerstand bieden en grenzen aangeven

Met stip op nummer 1 staat het aangeven van grenzen. Als je niet aangeeft dat je al een volle agenda hebt of duidelijk maakt dat de voorgestelde klus helemaal niet binnen jouw taakomschrijving of expertise valt, zal de ander dat ook niet voor jou bedenken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar op een vriendelijke, bondige manier aangeven dat het je niet gaat lukken om meer werk op je te nemen en de argumenten op een rijtje te zetten waarom dit niet kan, werkt hier het best.

Meer vragen stellen alvorens taken op je te nemen

Sommige mensen steken, zonder al te veel vragen, direct de handen uit de mouwen. Aan hen worden dan ook het vaakst meer taken gedelegeerd dan zij aankunnen. En waarom ook niet!? Herken jij je hierin en wil je dat minder werk jouw kant op komt? Stel dan eerst aanvullende vragen (wie, wat hoe, wanneer, etc.), voordat je aan de slag gaat. Zo kan je beter inschatten hoeveel tijd taken in beslag nemen en verifiëren of jij die tijd wel hebt. Het voordeel is ook dat je beter weet wat er precies aan jou gevraagd wordt. Je loopt daardoor minder risico dat je opnieuw moet beginnen (door misverstanden), of dat je meer doet dan nodig is.

Minder empathie tonen

Begrip en medeleven zijn mooie eigenschappen die over het algemeen goed vallen. Sterker nog, indien je iemand bent die empathisch is, zullen de mensen uit jouw omgeving ook vaak als eerste bij jou terecht komen als zij ergens mee zitten. Je voelt hem al aankomen. Empathie is een eigenschap die ervoor zorgt dat je heel wat tijd spendeert aan ‘meeleven’. Nu raden we je uiteraard niet aan om direct ‘cold turkey’ te gaan en anderen te negeren. Wel kun je kijken of jij je medeleven ook uit kunt spreken op een manier die niet een heel verhaal uitlokt. Opmerkingen als: “ik hoop dat het snel makkelijker wordt”, geven wel aan dat je meeleeft, maar nodigen niet iemand uit om zijn verhaal van A tot Z te delen.

Delegeren in plaats van instrueren

Dit laatste punt geldt voor mensen die werken in een leidinggevende rol. Opvallend is dat mensen die overwegend op een instruerende manier leidinggeven vaker omkomen in het werk dan mensen die op een meer procesgerichte of coachende wijze anderen aansturen. Door vooral instructies te geven, oplossingen aan te dragen en overal bovenop te zitten zullen je medewerkers ook niet zelfstandig worden, terwijl zelfstandige en zelfsturende medewerkers er wel voor zorgen dat er minder werk bij jou terecht komt.